E-handel po pandemii
Jak pisaliśmy w artykule z 6 lipca, polski e-handel odnotował w okresie pandemii wyraźny wzrost obrotów: odsetek internautów kupujących on-line wzrósł o 11 pkt proc., osiągając ok. 70%. Zmiana ta wynikała z dwóch czynników. Po pierwsze, zamknięcie sklepów na dwa miesiące zmusiło kupujących do przeniesienia się z zakupami do internetu. Nie tylko osoby kupujące w sieci zwiększyły częstotliwość dokonywanych tam zakupów, ale także część osób, które nie dokonywały wcześniej zakupów on-line zdecydowała się na skorzystanie z usług e-commerce. Jednocześnie pojawiło się sporo nowych sklepów internetowych. Część istniejących sklepów tradycyjnych przeniosło swoją działalność do internetu. Przedsiębiorczy handlowcy dostrzegli też potencjał handlu internetowego w zaistniałej sytuacji i pootwierali nowe e-sklepy.
W wspomnianym artykule pisaliśmy też o tym, że zdjęcie ograniczeń w handlu spowodowało przewidywalny spadek obrotów w e-commerce. Jednocześnie jednak nie był to spadek do poziomu sprzed pandemii. Kupujący wrócili do robienia zakupów w sklepach stacjonarnych, ale nie w takich ilościach jak wcześniej. Klienci nabrali nowych nawyków, a wielu z nich obawia się też epidemii, która wciąż przecież się nie skończyła, co jest szczególnie odczuwalne na Śląsku. Jest to moment, w którym sklepy internetowe powinny zdwoić wysiłki w celu zatrzymania przy sobie nowo nabytych klientów. Jednym ze sposobów na ich utrzymanie w obliczu konkurencji ze strony sklepów tradycyjnych jest zaoferowanie taniej dostawy. Najlepiej kurierem.
Dlaczego tani kurier? Badanie Kantar Polska z kwietnia 2020, jak i najnowszy raport Gemius o e-commerce w Polsce, wskazują, że przesyłka kurierska jest drugą najczęściej wykorzystywaną formą dostawy zakupów ze sklepów internetowych. Jednocześnie jednak, wg raportu Gemius, prawie trzy czwarte respondentów twierdzi, że dostępność tej formy dostawy towaru najbardziej zachęca ich do zakupów przez internet. Jest to więc najbardziej pożądana forma dostawy. Dlaczego mimo to jest ona rzadziej wykorzystywana w praktyce? Być może dlatego, że zajmujące pierwszą pozycję (w obu badaniach) Paczkomaty są nieco tańsze?
W ogóle większość klientów e-commerce uważa, że kupowanie w sieci jest tańsze i szybsze niż w sklepach stacjonarnych (ok. 70% respondentów w badaniu Gemius zgodziło się z taką opinią). Jednocześnie 71% respondentów wskazało, że niższe ceny są jednym z czynników, które motywują ich do zakupów w sieci. Odnoszą się tu oczywiście głównie do atrakcyjnych cen samych produktów, ale przy ostrej konkurencji cenowej w sieci to właśnie tani kurier może zaważyć na całkowitym koszcie zakupu. Internauci wskazują też w badaniach, że problemami, które najczęściej napotykają kupując w sieci, są długie oczekiwanie i wysokie koszty. Oba te problemy rozwiązuje wiarygodny tani kurier. A co właściwie oznacza dla klientów tanio i szybko? W badaniu opinii oczywiście większość z nich deklaruje, że chciałaby otrzymać dostawę jak najszybciej i jak najtaniej. Jednak jeżeli przyjrzeć się wynikom uważniej, okazuje się, że dopiero ceny dostawy powyżej 10 zł spotykają się z wyraźnym brakiem akceptacji klientów. Można więc przyjąć, że kwota ta jest wartością, w której dobrze byłoby się zmieścić z ceną dostawy.
Jak już wspomniano, przesyłka kurierem jest najbardziej pożądaną formą dostawy towarów ze sklepów on-line, ale nie najczęściej wykorzystywaną. Spowodowane to może być między innymi wygórowaną ceną tej usługi. Tak więc tani kurier jest o tyle wartościowy dla e-sklepu, że pozwala połączyć oczekiwania klientów z ich możliwościami finansowymi.
Internauci kupujący w sieci deklarują również, że niższe ceny dostawy są najważniejszym czynnikiem, który mógłby skłonić ich do częstszego dokonywania zakupów on-line. Cena dostawy jest też, obok wcześniejszych dobrych doświadczeń, jednym z najważniejszych czynników decydującym o wyborze konkretnego sklepu. Co więcej, prawie jedna trzecia respondentów wskazała, że podczas zakupów w sieci zetknęły się z wygórowanymi cenami dostawy, co czyni z nich jeden z najczęściej napotykanych przez kupujących on-line problemów. Wielu ekspertów wskazuje również, że zbyt wysoka cena dostawy, czy też brak określonych jej opcji, są głównymi powodami porzucenia koszyka przez klienta.
Także dokonując zwrotu towarów klienci najchętniej korzystaliby z możliwości darmowego odesłania produktu przesyłką kurierską w systemie door-to-door. Tak też się dzieje, gdyż ta forma zwrotu jest faktycznie najczęściej wykorzystywana. Wszystko to wskazuje, że sklep internetowy, który chce przyciągnąć i zatrzymać klientów powinien pamiętać o wartości jaką może przynieść mu tani kurier.
![]() |
Powiat łosicki – powiat w województwie mazowieckim z siedziba w Łosicach. W skład powiatu wchodzą gminy: Łosice, Huszlew, Olszanka, Platerów, Sarnaki i Stara Kornica, zajmując powierzchnię 771,77 km². |
Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola